possible pasts
international art camp tytsjerk 2018
In Tytsjerk werden gedurende WWII 170 evacués uit Tiel in Tytsjerk
opgevangen in de kerk, waarna ze binnen een uur allemaal onderdak vonden bij inwoners van het dorp.
Deze informatie was het vertrekpunt voor 20 kunstenaars om gedurende twee weken als artist in residence werk te ontwikkelen.
Mijn werk heeft de kerk als plaats waar dit allemaal begon en ‘verhaal’ als uitgangspunt.
Binnen een straal van 1 meter rond de kerk verzamelde ik objecten. Stenen, spijkers, glas, van alles kwam ik tegen; zelfs een paar botjes. Voor mij zijn dit stille getuigen van hetgeen zich hier jaren geleden afspeelde.
Met deze objecten maakte ik ‘schuilplaatsen voor de ziel’. Ik zocht tijdens het maken van deze composities naar een beeld dat een geruststellende, troostende ervaring kan oproepen.
opgevangen in de kerk, waarna ze binnen een uur allemaal onderdak vonden bij inwoners van het dorp.
Deze informatie was het vertrekpunt voor 20 kunstenaars om gedurende twee weken als artist in residence werk te ontwikkelen.
Mijn werk heeft de kerk als plaats waar dit allemaal begon en ‘verhaal’ als uitgangspunt.
Binnen een straal van 1 meter rond de kerk verzamelde ik objecten. Stenen, spijkers, glas, van alles kwam ik tegen; zelfs een paar botjes. Voor mij zijn dit stille getuigen van hetgeen zich hier jaren geleden afspeelde.
Met deze objecten maakte ik ‘schuilplaatsen voor de ziel’. Ik zocht tijdens het maken van deze composities naar een beeld dat een geruststellende, troostende ervaring kan oproepen.
Verhalen hebben een nomadisch karakter. We vertellen ze door en zo reizen ze door de tijd en van plek naar plek. Onderweg worden ze onbedoeld aangepast. Ze verliezen details en gaande weg worden er wellicht elementen aan toegevoegd. Ik nodigde daarom bezoekers uit wijzigingen aan te brengen in de composities om het ‘interactieve aspect’ van verhalen samen te verbeelden. Het eindresultaat werd vastgelegd op foto’s.